Change

‘You’re gonna change the world one way or another’

Augustus – 2016

Twee vakanties, vele uitstapjes en vele vrije weken verder komt er nu toch echt een eind aan de vakantie. Ik heb maar liefst 2,5 maand vrij gehad, maar maandag begint het feest toch weer echt. Ik ga zondag terug naar Nijmegen en maandag wordt ik om 08:45 alweer fris en fruitig in de collegezaal verwacht.

De afgelopen maand is voorbij gevlogen. Ik ben naar Italïe en naar Frankrijk geweest, heb heel wat van Nederland en vooral Den Haag gezien en heb helemaal geen zin om maandag weer te beginnen. Als ik eenmaal gestart ben zal het wel weer leuk worden, maar ik heb helemaal geen zin om weer met mijn vreselijke planning skills geconfronteerd te worden en aan allemaal eisen te moeten voldoen.

Heel gek om te bedenken dat ik alweer aan het tweede jaar begin. Vorig jaar was ik ontzettend gestrest. Zou de studie wel leuk zijn? Hoe zou het op mijzelf wonen zijn? Zou ik leuke mensen ontmoeten? Zou ik het niveau van de universiteit wel aankunnen?

Uiteraard is alles goed gekomen. Ik heb mijn propedeuse met maar liefst een 7,8 gemiddeld gehaald, de vrijheid die met het op jezelf wonen komt als zeer prettig ervaren en die studie? Nou ja, nog maar 3 jaar zullen we zeggen. Gelukkig heb ik veel lieve vrienden en vriendinnen, zowel in Nijmegen als buiten Nijmegen, waar ik veel aan heb. Dat maakt het allemaal toch makkelijker en leuker. En naast studeren heb ik nog zoveel hobby’s en andere dingen die ik kan doen dat mijn leven niet alleen om mijn studie hoeft te draaien.

Gister was ik met een vriendin, Samera, in Den Haag. Het was ontzettend warm dus hebben we vooral op terrasjes gezeten. Ik heb met haar een hele lijst opgesteld met dingen die ik in de komende twee jaar wil bereiken terwijl we wat zaten te drinken bij Starbucks. Samera is ontzettend lief en schreef aan het eind van het lijstje: ‘Je zal de wereld veranderen op wat voor manier dan ook’.

Dat klopt eigenlijk voor iedereen wel. De wereld is anders omdat jij er bent. Als jij er niet zou zijn geweest zouden heel veel dingen niet gebeurd zijn, zouden bepaalde mensen elkaar nooit gekend hebben en zouden levens er anders uitzien. En daar heb je eigenlijk niets voor hoeven doen. Je verandert de wereld hoe dan ook ongeacht wat je doet, wat je kiest, waar je heen gaat of wie je spreekt.

Ik hoor nu van verschillende vrienden de verhalen aan van hun introductie op hun universiteit en ik luister naar anderen die net als ik aan het tweede jaar beginnen. Iedereen studeert ergens anders, iedereen studeert wat anders en toch zijn we allemaal verbonden en heeft iedereen invloed op elkaars leven, hoe we dingen zien en wat voor plannen en doelen we maken voor de komende weken, maanden of misschien zelfs jaren.

Mijn tassen zijn gepakt, de zon schijnt en wat ik ook doe vandaag, morgen of als ik straks terug in Nijmegen, ‘de wereld veranderen’ kan ik in ieder geval al van mijn lijstje afstrepen.

Processed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with c1 presetIMG_1274Processed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with g3 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with b5 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 preset

2 gedachtes over “Change

Geef een reactie

